Karakteriše rani početak, obično do pete godine života. Najupadljiviji je u školskom periodu.
Češće se javlja kod dečaka nego kod devojčica
Kombinacija hiperaktivnog loše modulisanog ponašanja sa upadljivom nepažnjom i neistrajnošću prilikom izvršavanja zadataka
Poremećaj se manifestuje u svim situacijama u socijalnom okruženju (kuća, škola, igraonica, itd.)
Kontinuirano se održava tokom vremena – ne postoje vremenski intervali u kojima se ne manifestuju karakteristike poremećaja
Oštećena pažnja se manifestuje prevremenim prekidanjem zadataka i napuštanjem nedovršenih aktivnosti (npr. deca brzo prelaze sa jedne aktivnosti na drugu, prividno gubeći pažnju, jer su privučena drugom aktivnošću)
Hiperaktivnost podrazumeva preterani nemir, posebno u situacijama koje zahtevaju relativni mir (npr. trčanje, skakanje, ustajanje sa mesta, preterana pričljivost i galama, vrpoljenje)
Dijagnostikuje se ako su opisani poremećaji ponašanja i pažnje prenaglašeni u odnosu na uzrast i intelektualni nivo
NIJE:
Bezobrazluk – dete nije bezobrazno, već nema kapaciteta da održi pažnju na jednoj aktivnosti i da se samoumiri
Razmaženost – nije greška u vaspitanju od strane roditelja, brojne studije potvrđuju uticaj naslednih faktora, uticaj povreda mozga ili događaja koji utiču na razvoj mozga
Nije moguće prerasti hiperkinetički poremećaj. Zabluda je da kada dete odraste, poremećaj nestaje sam od sebe.